Przejdź do głównej zawartości

Ania z Zielonego Wzgórza

Kiedyś... kiedyś to była bardzo popularna lektura...Zaczytywały się nią dziewczęta, trudno było ją dostać w bibliotece. Pewnie dlatego, że to historia o dziewczynce, z którą może identyfikować się wiele dorastających dziewcząt i wierzcie mi, współcześnie także.

Pamiętam jak sama nie mogłam oderwać się od tej książki. I cały prawie czas zrywałam boki ze śmiechu. Uwielbiałam Mateusza Cuthberta, lubiłam także Marylę Cuthbert, ale to Ania była lekarstwem na prawie wszystkie moje rozterki dojrzewania. I jeszcze jedno: Ania zawsze starała się znaleźć we wszystkim co jej dotyczyło, co ją spotykało, jeżeli to było nawet coś przykrego, jakieś pozytywy. Miała jednak także wysokie poczucie niezależności i potrafiła jasno wyrazić swoje zdanie bez względu na konsekwencje. Jeżeli była o czymś przekonana, nic jej przed tym nie powstrzymało. I miała wprost nieograniczoną wyobraźnię. Ania przekonała mnie, że w życiu najbardziej liczy się to, jacy jesteśmy naprawdę, jaką mamy duszę, a nie jak wyglądamy. Ania to dziewczynka naprawdę wyjątkowa i oryginalna!

Zielone Wzgórze...i nie tylko!

Pisarka Lucy Maud Montgomery (prywatnie używała tylko imienia Maud) kontynuowała swoją opowieść o Ani w kolejnych częściach serii. Ania rośnie razem z nami, czytelnikami. Poznajemy Anię, gdy ma 11 lat i przybywa do Avonlea w powieści Ania z Zielonego Wzgórza, potem jest dorastającą nastolatką w Ani z Avonlea, następnie studiuje w Ani na Uniwersytecie...i tak dalej. Co ciekawe, 4 część serii o Ani - Ania z Szumiących Topoli - ukazała się w 1936 roku, a  6 część  - Ania ze Złotego Brzegu -  ukazała się na samym końcu, bo w roku 1939, pod koniec życia pisarki, która zmarła w 1942 roku. Poniżej zamieszczam wszystkie tytuły powieści z serii o Ani:
1/ Ania z Zielonego Wzgórza
2/ Ania z Avonlea
3/ Ania na Uniwersytecie
4/Ania z Szumiących Topoli
5/Wymarzony dom Ani
6/ Ania ze Złotego Brzegu
7/ Dolina Tęczy
8/ Rilla ze Złotego Brzegu

/Tekst: Katarzyna Krasowska 2020/